Privacybeleid
Uw persoonsgegevens en uw privacy in ons gezondheidscentrum
1. Algemeen
Wij zijn een tandartsenpraktijk behorend tot Munt Dental NV (hierna de “Praktijk”). Om uw rechten onder dit Privacybeleid uit te oefenen of wanneer u meer informatie wenst over dit Privacybeleid, kan u ons contacteren door naar het opgegeven emailadres in het overzicht van de Mint-praktijken te mailen, consulteerbaar via https://www.minttandartsen.be/....
Wij hechten waarde aan uw recht op privacy en stellen alles in het werk om uw persoonsgegevens te beschermen in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 ("AVG") en de nationale uitvoeringswetgeving. In dit privacybeleid leggen wij uit welke persoonsgegevens wij van u verzamelen, voor welke doeleinden wij deze gegevens verwerken, op welke rechtsgrondslag wij deze verwerking baseren, aan wie uw persoonsgegevens kunnen worden overgedragen, hoe lang wij uw gegevens bewaren, hoe wij uw gegevens beschermen en welke rechten u heeft met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens (“Privacybeleid”).
Naast de AVG gelden ook enkele specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg, zoals onder meer deze vermeld in de Wet betreffende de rechten van de patiënt van 22 augustus 2022 (“Wet Patiëntenrechten”). Uw rechten uit de Wet Patiëntenrechten werden door de Praktijk uiteengezet, raadpleegbaar via de Brochure patiëntenrechten.
2. Welke persoonsgegevens en waarom?
Onze diensten
In onze Praktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden:
• indien u patiënt bent: identificatiegegevens (o.a. naam, adres, leeftijd, geslacht, Rijksregisternummer, contactgegevens, openstaande facturen) en medische gegevens (o.a. diagnose, behandelingstraject, medicatie); of
• indien u betrokken bent bij de behandeling van de patiënt als zorgverlener, dan wel als vertegenwoordiger of vertrouwenspersoon: identificatiegegevens (o.a. naam, adres, hoedanigheid t.a.v. de patiënt, contactgegevens).
Wij kunnen de voornoemde persoonsgegevens voor de volgende doeleinden gebruiken:
- (1) Om onze medische diensten aan te bieden, met name om ervoor te zorgen dat u op een goede manier medisch kan worden behandeld;
- (2) Voor het doelmatig beheer en beleid van onze gezondheidszorgdiensten;
- (3) Om te voldoen aan wettelijke verplichtingen;
- (4) Geschillenbeheer;
- (5) Misdrijven te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen of de orde te handhaven.
Voor uw volledige informatie vindt u hieronder de rechtsgronden die relevant zijn voor deze verwerkingen:
- De verwerking van persoonsgegevens voor (1) en (2) is noodzakelijk voor het stellen van medische diagnosen, het verstrekken van gezondheidszorg en het beheren van gezondheidsdiensten (art. 9.2 (h) AVG). Deze gegevens mogen op grond van artikel 9.3 AVG verwerkt worden door of onder de verantwoordelijkheid van een beroepsbeoefenaar die krachtens Unierecht of lidstatelijk recht of krachtens door nationale bevoegde instanties vastgestelde regels aan het beroepsgeheim is gebonden, of door een andere persoon die eveneens krachtens Unierecht of lidstatelijk recht of krachtens door nationale bevoegde instanties vastgestelde regels tot geheimhouding is gehouden.
- Wij baseren de verwerking van persoonsgegevens voor (3) op de noodzaak om aan een wettelijke verplichting te voldoen (art. 6.1 (c) AVG).
- Wij baseren de verwerking van persoonsgegevens voor (4) op de noodzaak voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering (art. 9.2. (f) AVG).
- Wij baseren de verwerking van persoonsgegevens voor (5) op de voorafgaande toestemming van de betrokkene door middel van een duidelijk zichtbaar pictogram in de Praktijk dat aangeeft dat er camerabewaking plaatsvindt (art. 8 Camerawet).
Zonder bovenstaande persoonsgegevens kunnen wij onze diensten niet aanbieden. Uw gezondheidsgegevens zullen daarbij steeds verwerkt worden onder toezicht van een gezondheidszorgbeoefenaar. De AVG laat toe dat uw (gezondheids)gegevens voor deze doeleinden verwerkt kunnen worden.
In bepaalde gevallen kunnen of moeten wij uw persoonsgegevens ook overmaken aan derde partijen. Meer informatie over de doeleinden van deze doorgifte en de wijze waarop dit gebeurt, vindt u hieronder bij “ 5.Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derde partijen ”.
Camerabeelden
Indien de Praktijk gebruik maakt van camerabewaking, tracht de Praktijk hiermee een veilige omgeving te creëren voor patiënten, bezoekers en medewerkers. De Praktijk maakt hiervoor o.a. gebruik van bewakingscamera’s conform de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en gebruik van bewakingscamera’s.
De bewakingscamera’s bevinden zich zowel op publiek toegankelijke plaatsen als niet- publiek toegankelijke plaatsen. Het wettelijk pictogram inzake camerabewaking dat zichtbaar aanwezig is, maakt u er attent op dat er gefilmd wordt.
De beelden worden maximaal 30 dagen opgeslagen. De toegang tot en het gebruik van de beelden is beperkt overeenkomstig het recht op privacy en de principes van het gegevensbeschermingsrecht.
Deze beelden worden overgedragen aan politie indien er zich strafbare feiten of verdachte situaties hebben voorgedaan. Dit gebeurt op vraag van de politie of op eigen initiatief.
Voor het melden van verdachte situaties of voor vragen over privacy en het gebruik van de camerabeelden kan u mailen naar het emailadres zoals opgegeven in het overzicht van praktijken van Munt Dental NV, te vinden op https://www.minttandartsen.be/....
Cookies
Lees meer over cookies in onze cookie policy raadpleegbaar via https://www.minttandartsen.be/....
3. Onze plichten als Praktijk
De Praktijk is volgens de AVG de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de Praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de Praktijk onder meer als volgt:
• U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan rechtstreeks gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via dit Privacybeleid of een andere folder, beschikbaar in papieren versie of via onze website.
• Wij verwerken uw persoonsgegevens in principe niet voor andere doeleinden dan deze vermeld in dit Privacybeleid, tenzij u vooraf over deze andere doeleinden werd geïnformeerd en hiervoor – zo nodig – uw toestemming heeft gegeven.
• Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om een beveiligingsniveau te waarborgen dat is afgestemd op de specifieke risico's die wij hebben vastgesteld. Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang. Artsen, verpleegkundigen en paramedici van de Praktijk mogen uw dossier inkijken, enkel op voorwaarde dat ze direct bij uw behandeling betrokken zijn en zolang deze betrokkenheid bij uw behandeling duurt. Ook administratieve medewerkers hebben toegang tot een deel van uw dossier voor de administratieve afhandeling. Elk van deze personen is strikt gebonden aan het beroepsgeheim, de discretieplicht of een vertrouwelijkheidsverbintenis. Zo beschermen wij uw persoonsgegevens zo goed mogelijk tegen vernietiging, verlies, wijziging of ongeoorloofde bekendmaking van, of toegang tot, persoonsgegevens die worden verzonden, opgeslagen of anderszins verwerkt. Geen enkele methode van overdracht via het internet of methode van elektronische opslag is echter 100% veilig. Hoewel wij ernaar streven om commercieel aanvaardbare middelen te gebruiken om uw persoonsgegevens te beschermen, kunnen wij de absolute veiligheid ervan niet garanderen.
• Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is en in overeenstemming met de wettelijke bewaartermijnen voor medische gegevens. Voor medische gegevens in uw patiëntendossier is deze bewaartermijn in principe vanaf het laatste contact met de patiënt. Ten behoeve van de dienstverlening aan onze patiënten bewaren wij ze zo lang als nodig is om de hierboven beschreven doeleinden te vervullen, tenzij een langere bewaartermijn (i) noodzakelijk is om onze aansprakelijkheid te dekken of (ii) wettelijk vereist of toegestaan is.
4. Uw rechten als betrokkene:
U kan steeds met ons contact opnemen om uw rechten uit te oefenen:
• indien u wil weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden, waarom dit gebeurt en welke categorieën van personen toegang hebben tot deze gegevens. U kan echter niet rechtstreeks inzage krijgen in de persoonlijke notities van uw behandelaar. Na overlijden kunnen slechts bepaalde nabestaanden toegang krijgen tot uw patiëntendossier via een gezondheidszorgbeoefenaar, voor zover u zich hiertegen niet uitdrukkelijk heeft verzet.
• indien u een van die gegevens wenst (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad). Voor een kopie van uw medisch of verpleegkundig dossier kan de Praktijk evenwel een kostprijs aanrekenen. De Praktijk is bovendien niet aansprakelijk voor fouten in de postbezorging. Indien u er de voorkeur aan geeft om het dossier persoonlijk, of door een gemachtigde, op te halen dan kunt u dit aan ons laten weten in de praktijk of per mail.
Afschrift of inzage in uw patiëntendossier
Inzage
Als patiënt heeft u recht op inzage in uw patiëntendossier. Aan uw verzoek tot inzage zullen wij onverwijld en uiterlijk na 15 dagen gevolg geven.
Om inzage te krijgen neemt u contact op met de praktijkverantwoordelijke via de balie van de praktijk.
U heeft echter geen recht op inzage in de persoonlijke notities van uw zorgverlener, informatie die betrekking heeft op derden of in informatie die valt onder de therapeutische exceptie (zie hierover onze “Brochure patiëntenrechten”).
Afschrift (kopie) aanvragen
Als patiënt kunt u een kopie van uw medisch en verpleegkundig dossier opvragen tegen betaling, op basis van de administratieve kosten. Vraag hier het formulier voor aan de balie.
Inzage na overlijden
Na overlijden van de patiënt is enkel onrechtstreekse inzage in het patiëntendossier mogelijk via een beroepsbeoefenaar door bepaalde nabestaanden, voor zover de patiënt zich hiertegen niet uitdrukkelijk verzet heeft. Vraag hier het formulier voor aan de balie.
• indien u bepaalde persoonsgegevens wenst te laten corrigeren of aanvullen, voor zover deze persoonsgegevens inderdaad verkeerd of onvolledig zijn.
• indien u wenst dat wij (tijdelijk of permanent) uw persoonsgegevens niet langer verwerken. Wij zullen echter niet steeds zomaar gehouden zijn uw gegevens te verwijderen. In verschillende gevallen kunnen of moeten wij uw gegevens bewaren. In dat geval zullen wij u informeren over de reden(en) waarom wij uw persoonsgegevens niet kunnen verwijderen.
• voor alle andere vragen met betrekking tot uw persoonsgegevens die door ons verwerkt worden. Als u uw rechten wil uitoefenen, dan kunt u dit mondeling via een medewerker of via het emailadres opgenomen voor deze Praktijk in het overzicht van Munt-praktijken, te vinden op https://www.minttandartsen.be/..., kenbaarde Praktijk. U helpt ons met het opzoeken van uw dossier en het beschermen van uw privacy als u het formulier zo volledig mogelijk invult. De door u ingevulde gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld.
Uw rechten kunnen ook worden uitgeoefend door iemand anders:
• indien u minderjarig bent en uw zorgverlener vaststelt dat u nog niet voldoende feitelijk bekwaam bent om zelfstandig uw rechten uit te oefenen: door de ouders of de voogd;
• indien u meerderjarig bent en uw zorgverlener vaststelt dat u niet meer feitelijk of juridisch bekwaam bent om zelfstandig uw rechten uit te oefenen: door uw bewindvoerder (mits machtiging van de vrederechter) of door de personen zoals vermeld in de Wet Patiëntenrechten.
5. Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derde partijen
In bepaalde gevallen zal het de Praktijk uw persoonsgegevens kunnen of moeten overmaken aan derde partijen. Deze gevallen worden hieronder beschreven. Buiten deze gevallen zullen uw persoonsgegevens niet worden bekendgemaakt aan derde partijen, behalve mits uw toestemming of wanneer dit anderszins wettelijk verplicht of toegelaten zou zijn of na anonimisering.
Externe zorgverleners
Uw persoonsgegevens kunnen mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bv. de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de tandarts, arts of therapeut) voor zover de doorgifte van deze persoonsgegevens nodig is voor uw gezondheidszorg.
Met het eHealth-platform van de overheid kunnen alle Belgische zorgverleners die op dat moment bij uw behandeling betrokken zijn, uw medische gegevens consulteren.
Als u hiermee instemt, moet u eenmalig een geïnformeerde toestemming geven. Dit kan
• via de toepassing ehealthconsent
• via uw huisarts, uw zorgverlener, uw ziekenfonds, uw apotheek of de opnamedienst van het ziekenhuis.
Als u een nieuwe tandarts, arts of therapeut kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe tandarts, arts of therapeut op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Op uw verzoek of met uw instemming zullen wij uw dossier en alle nuttige of noodzakelijke inlichtingen zo snel mogelijk overdragen aan uw nieuwe tandarts, arts of therapeut. Uw patiëntendossier wordt dan aan uw nieuwe tandarts, arts of therapeut persoonlijk of per aangetekende post overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier. Het dossier kan (indien mogelijk) ook via internet aan de nieuwe tandarts, arts of therapeut worden overgedragen. De overdragende en de ontvangende tandartsen, artsen of therapeuten moeten er dan wel beiden voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn (bv. via eHealth).
mutualiteiten
De Praktijk kan de identificatie- en medische persoonsgegevens van patiënten eveneens doorgeven aan de mutualiteit van de patiënt voor zover dit overeenkomstig de toepasselijke socialezekerheidswetgeving nodig is in het kader van de terugbetaling van verstrekte diensten.
bedrijfsondersteunende dienstverleners
Daarnaast kan de Praktijk ook een beroep doen op verschillende bedrijfsondersteunende diensten, zoals bijvoorbeeld leveranciers van medische hulpmiddelen, IT-dienstverleners, boekhouders, bedrijfsrevisoren, enzoverder. Ook deze derde partijen kunnen toegang krijgen tot uw persoonsgegevens voor zover dit nodig is om de Praktijk bij te staan bij het uitvoeren van voormelde diensten. De doeleinden en rechtsgronden op basis waarvan deze persoonsgegevens door deze derden-dienstverleners worden verwerkt, zijn dezelfde als die op basis waarvan de Praktijk deze persoonsgegevens verwerkt. De Praktijk heeft met deze dienstverleners overeenkomsten afgesloten om te waarborgen dat zij uw persoonsgegevens enkel verwerken conform de instructies van de Praktijk.
rechtsvorderingen
De Praktijk kan de persoonsgegevens eveneens doorgeven aan derde partijen die de Praktijk bijstaan in het kader van rechtsvorderingen (bv. aansprakelijkheidsgeschillen of onbetaalde facturen), zoals aansprakelijkheidsverzekeraars, gerechtsdeurwaarders en advocaten. De AVG laat toe dat de Praktijk uw persoonsgegevens als zodanig mag delen voor zover dit nodig is voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van rechtsvorderingen.
Derde partijen ingeval van een wettelijke verplichting
De Praktijk kan uw persoonsgegevens ook doorgeven aan derde partijen, zoals bv. overheidsdiensten, voor zover dit nodig is om te voldoen aan een wettelijke verplichting (bv. het verplicht melden van bepaalde besmettelijke ziektes aan de overheid).
Voor zover uw gegevens in het kader van dit artikel worden doorgegeven aan landen buiten de Europese Economische Ruimte die geen passend beschermingsniveau voor uw gegevens bieden, zal de Praktijk ervoor zorgen dat de bedrijven waarnaar uw gegevens worden doorgegeven, wel een passend beschermingsniveau bieden. De Praktijk garandeert altijd per geval na te gaan of er sprake is van een passend beschermingsniveau voor overdrachten naar derde landen. Onze servers bevinden zich in de Europees Economische Ruimte.
6. Vraag of klacht?
Indien u meent dat de bepalingen van dit Privacybeleid of van de AVG niet worden nageleefd, dan heeft u het recht klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.
U kunt contact opnemen met de Gegevensbeschermingsautoriteit via contact@apd-gba.be of per post op het volgende adres:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35
1000 Brussel
Indien u klachten of andere vragen heeft, verzoeken wij u echter vriendelijk om deze eerst aan ons voor te leggen, zodat wij naar een oplossing voor uw probleem kunnen zoeken. De Praktijk, dan wel uw tandarts, arts of therapeut zullen hierover dan graag met u in gesprek gaan.
7. Verwijzingen naar andere websites
Onze website kan links bevatten naar andere sites die niet door ons worden beheerd. Als u op een link van een derde partij klikt, wordt u doorgestuurd naar de site van die derde partij. Wij raden u ten zeerste aan het Privacybeleid van elke site die u bezoekt door te nemen. Wij hebben geen controle over en nemen geen verantwoordelijkheid voor de inhoud, het Privacybeleid of de praktijken van websites of diensten van derde partijen.
8. Wijzigingen
De Praktijk behoudt zich het recht voor om dit Privacybeleid steeds te wijzigen. U dient dus steeds de meest recente versie te raadplegen.
Laatste wijziging: Maart 2025